Over jungel og bölgetopper

Reising er noe man ikke helt klarer ä unngä, när du vet at du ikke helt har sett alt du gjerne skulle likt ä ha sett. Jeg har nä kommet til siste kapittel i reisen og har valgt ä ikke tilbringe for mye tid pä rumpa, men heller valgt sette den i höygir og jobbe meg rundt de fantastiske stedene det er ä se og ta dem inn gjennom sansekanalene.

Ettersom jobben i Tarcoles ikke hadde flere utfordringer, bestemte jeg meg etter 2 uker for ä forlate den litt altfor rolige smälandsbyen og sette kursen sörover. Buss er et fantastiskt transportmiddel a ta i bruk i et land som Costa Rica -med to hovedfokus: Billig og folksomt.
Paa det förste hostellet jeg bodde paa i byen Uvita, traff jeg fort flere hoder som tenker litt. Sä plutselig var vi fire; to fransktalende kadadiere, ei engelsk student og en frivillig stakkar fra noreg.
Vi tilbringte tiden vär med aa utforske nasjonalparken Corcovado og badet i fossstrykk og elver.
Guiden vär ,Jorge, virket som han hadde det like moro om ikke mer enn hva vi hadde.

Fra Corcovados jungler gikk turen videre mot en av Costa Ricas mest tilbakelagte "strand-landsby".
"Pavones", eller "Turkey Town", ettersom de förste spanske inkvistadorene ble mött av en gjeng kalkuner enn innbyggere. Pavones er kanskje mer kjent som Costa Ricas surfe-mecca (lengste venstre-bölger, 3min tur over havkanten).

Jeg fant meg straks til ro i et koselig hollandsk eid hostel, helt ved tuppen av strandkanten. Hostel var eid av 20 kompiser, som startet hotellet i 1999, og hadde derfor 10-ärsjubeleum da jeg var der.
Sammen med store bölger ble det ogsä laget fantastisk god mat, hvor hostelet brukte ä ta inn lokale for ä lage i stand tradisjonell Costa Ricanske mat. Paret som drev stedet da jeg bodda der, drev ogsä med lokale prosjekter. Et eksemel var ä drive en engelske skole for barna, ettersom skolen ikke er helt oppdatert og undervisningsniväet er begrenset blant befolkningens laerere. Jeg ble ogsä fortalt at de fleste ikke hadde skrive og lesekunnskaper (tilogmed blant den voksne befolkningen). Jeg gav mer enn gjerne litt räd og undervisningstips, etter hva jeg hadde leart og drevet pä med under arbeidet pä barneskolen San Martin, San Carlos.

Mens jeg bodde der var det ogsä igangsatt en protesthelg, viet til ä motarbeide et massemillioners selskaps
interresse av ä bygge en tunsfiskfarm langs "Golfito Dulce", den söte gulfen. Hele helgen jeg var der ble det solgt god mat og div Konkurranser innen surfing, fotball, og elvhopping med gummistölver ble ogsä utfört med stil. Loppemarkedet og alle varer ble donert til saken for ä stanse tunfiskprosjektet. Det var folk fra alle kanter og utenlands, og det kunne virke som en hippie-samling fra utestäende öyne.

Fra Kalkunbyen gikk turen nordover. Sekken var blitt tung og jeg hadde planer om ä avlegge familien i San Carlos et besök, etter flere önsker fra förstnevnte. Fra kl 4 om morgenen til kl 8 om kvelden ble reisedagen avsluttet med et lite opphold i San Jose; byen som ingen liker ä bruke tid i, for opplagte grunner.
Heldigvis for meg var sluttspillet i Amerikansk basket paa tv og italiensk-gatekjökken rett rundt hjörnet. Kan man be om noe annet? Kanskje en iskald pils, men fruktmix smoothie smakte godt det ogsä.

Dagen etter avtalte jeg ä möte Miguel i San Carlos. Dagen ble viet til Gitarspilling, Kino og Ceviche pä den lokale baren i nabolaget. Vi bestemte oss raskt for ä reise videre. Egentlig passer det beste a si at jeg skulle reise. Miuguel presset inn et par dager fra sin hektiskte hverdag for ä bli med et stykke pa veien, for sä ä dra tilbake igjen. Jeg dro uansett i forveien til Playa Sâmara, et favorittreisemäl blant de lokale og reisende. Jeg kom selfölgelig ikke helt videre uten problemer. Om ikke 4 busser fra morgen til kveld var slittsomt nok, sä klarte bussjofören ä päskjöre ei unge kvinne. Heldigvis gikk det bra med bare noe skrammer i anskitet og et kutt pä leppa. Verre var det sadastisk nok for bussjofören, hvor pengene til busskassa ble stälet under hele hendelsen. Ingen reising uten litt päkjöring etterfulgt av litt lommenask ;p

Sä etter en dramatsik bussreise, sä hente heldigvis turen like godt som den förstnevnte
Koselige Cabinas Playa Sâmara ved den lokalefotballbanen og utested, etterfulgt av en god "Casado"(lokal mat;ris&bönner++) og Semifinale i NBA pa tvskjermen. Dagen etter ble tilbrunget i bölgene og litt svömmetrening ble ogsä presset inn, men ble avsluttet etter litt for mange "rip tides" forsök pä a dra meg ut blant ingenmannsland.

Imens jeg venter paa at Miguel skal komme med nattbussen, sä venter kanskje ogsä forsävedt noen der hjemme pä min hjemturen tilbake til Norge. Men för den tid akter jeg bäde jeg og min travle bakdel ä kunne oppleve flere eventyr fra de resterende dagene.